back Home - Biografia - La Fanfarra - Cursos - Réseau Méditerrannée - Textos/Books - Artículos - Press - Fotos - Video - Fest. Òpera Butxaca
Veure imatges en video
- Premsa
|
(Versión en castellano) (Version en français) (english version) ( Creació, direcció i interpretació: Toni Rumbau
Toni Rumbau s'embarca en un nou espectacle
solista d'ombres i titelles dirigit a tots els públics. Els grans temes arquetípics de la tradició (el neixament, la mort, la creació, la gana, la dualitat bé/mal, la llibertat…) apareixen tractats des de la vitalitat desenfrenada dels titelles i des de la mirada poètica i profundament simbòlica de les ombres. Una obra que busca la participació ingènua i vital del públic infantil, i que desperta l'atenció i la complicitat de l'adult. Per a nens de 5 a 99 anys. Els titelles: Putxinel.la, el Gos, el Policia, el Dimoni, la Mort... Els personatges de la tradició neixen al món actual cridats per la imaginació del públic (nens i adults) i per l'ofici del titellaire. De l'Ou al Cub: l'ou de la imaginació, que el públic entrega al titellaire en començar l'espectacle, dóna vida al cub, la caixa quadrada on viu l'esperit de Pulcinella. D'ella neixen els diferents personatges. A la vegada, una llum irromp a l'interior del castellet de titelles, el qual es converteix en una caixa lluminosa i sonora. Ombres, titelles, imatges, sons, ritme trepidant de la manipulació, subtilesa, tradició, modernitat… Un treball de virtuosisme i d'indagació, en el que el titellaire es planteja la pràctica tradicional dels titelles de tota la vida com un trampolí per a la recerca de noves expressivitats visuals i sonores. Amb l'artilugi sonor de la "llengüeta", més la música en directe a través d'instruments senzills i contundents, els titelles nascuts al si misteriós del castellet cobren vida per representar el rite etern de la creativitat i de la lluita contra la mort. El castellet, un cub allargat i translúcid, s'il.lumina per dins per convertir-se en una caixa de llum y de sons, que la música omple de misteri. Caixa prenyada de vida i d'imatges on s'oculta i palpita l'alè indòmit, etern i fecond de Putxinel.la.
« A
Mans Plenes» : a través d'aquestes formidables eines de treball que són
les dues mans del titellaire, la Tradició es replanteja en un procés d'introspecció
que obre les entranyes de l'ofici. Allò habitualment ocult s'il.lumina amb la
consciència d'un punt de llum inquiet, consciència que és ensems la del
castellet i la dels titelles que l'habiten. Així, al desdoblement dels titelles
s'hi afeigeix un segon desdoblement: el de la llum inquieta que, com un ull
il.luminador, desplega les dimensions ocultes del cúbic castellet.
La percepció de l' espectador es veu d'aquesta manera ampliada per una multiplicitat de punts de vista que es superposen entre si. A la fi, un cop els titelles tornen a la caixa cúbica d'on han sortit, aquesta, de sobte il.luminada per dins, es converteix en un nou castellet, íntim i petit: l'escenari on la imaginació del públic hi pot desplegar les seves pròpies històries.
-
Crítica de Edgar Davidian al Journal L'Orient-Le Jour,
de Beirut, Líbano (27-05-2010) |